Tuesday, September 7, 2021

Class-10 Subject-HINDI Chapter-3 सवैया और कवित्त

  EVENTS CONVENT HIGH SCHOOL

07/09/2021                        CLASS-10                  SESSION2021-22
HINDI (CHAPTER-3) 

सवैया और कवित्त

______________________________________





प्रश्न 1.कवि ने ‘श्रीब्रजदूलह’ किसके लिए प्रयुक्त किया है और उन्हें संसार रूपी मंदिर का दीपक क्यों कहा है?

उत्तर-
कवि आत्मकथा लिखने से इसलिए बचना चाहता है, क्योंकि

  • उसमें मन की दुर्बलताओं, भूलों और कमियों का उल्लेख करना होगा।
  • उसके द्वारा धोखा देने वालों की पोल-पट्टी खुलेगी और फिर से घाव हरे होंगे।
  •  उससे कवि के पुराने दर्द फिर से हरे हो जाएँगे। उसकी सीवन उधड़ जाएगी।
  • उसमें निजी प्रेम के अंतरंग क्षणों को भी सार्वजनिक करना पड़ेगा। जबकि ऐसा करना उचित नहीं है। निजी प्रेम के क्षण गोपनीय होते हैं।

प्रश्न 2.पहले सवैये में से उन पंक्तियों को छाँटकर लिखिए जिनमें अनुप्रास और रूपक अलंकार का प्रयोग हुआ है?

उत्तर-पहले सवैये में अनुप्रास अलंकार वाली पंक्तियाँ हैं

  • कटि किंकिनि कै धुनि की मधुराई – ‘क’ वर्ण की आवृत्ति के कारण।
  • ‘पट पीत’ – में ‘प’ वर्ण की आवृत्ति के कारण।
  • हिये हुलसै – में ‘ह’ वर्ण की आवृत्ति के कारण।

रूपक अलंकार
मुखचंद्र – मुख रूपी चंद्रमा
जग मंदिर दीपक – जग (संसार) रूपी मंदिर के दीपक।

प्रश्न 3.निम्नलिखित पंक्तियों का काव्य-सौंदर्य स्पष्ट कीजिए
पाँयनि नूपुर मंजु बजें, कटि किंकिनि कै धुनि की मधुराई।
साँवरे अंग लसै पट पीत, हिये हुलसै बनमाल सुहाई।।

उत्तर-
स्मृति को ‘पाथेय’ अर्थात् रास्ते का भोजन या सहारा या संबल बनाने का आशय यह है कि कवि अपने प्रेम की मधुर यादों के सहारे ही जीवन जी रहा है।

प्रश्न 4.दूसरे कवित्त के आधार पर स्पष्ट करें कि ऋतुराज वसंत के बाल-रूप का वर्णन परंपरागत वसंत वर्णन से किस प्रकार भिन्न है।
उत्तर-
ऋतुराज वसंत के बाल रूप का वर्णन परंपरागत वसंत वर्णन से पूर्णतया भिन्न है। वसंत के परंपरागत वर्णन में प्रकृति में चहुंओर बिखरे सौंदर्य, फूलों के खिलने, मनोहारी वातावरण होने, पशु-पक्षियों एवं अन्य प्राणियों के उल्लसित होने, नायकनायिका की संयोग अवस्था का वर्णन एवं सर्वत्र उल्लासमय वातावरण का वर्णन होता है, वहीं इस कवित्त में ऋतुराज वसंत को कामदेव के नवजात शिशु के रूप में चित्रित किया है। इस बालक के साथ संपूर्ण प्रकृति अपने-अपने तरीके से निकटता प्रकट करती है। इस बालक का पालनी पेड़-पौधे की डालियाँ, उसका बिछौना, नए-नए पल्लव, फूलों का वस्त्र तथा हवा द्वारा उसके पालने को झुलाते हुए दर्शाया गया है। पक्षी उस बालक को प्रसन्न करते हुए बातें करते हैं तो कमल की कली उसे बुरी नजर से बचाती है और गुलाब चटककर प्रात:काल उसे जगाता है।

प्रश्न 5.‘प्रातहि जगावत गुलाब चटकारी दै’- इस पंक्ति का भाव स्पष्ट कीजिए।
उत्तर-
इस कथन के माध्यम से कवि कहना चाहता है कि निजी प्रेम के मधुर क्षण सबके सामने प्रकट करने योग्य नहीं होते। मधुर चाँदनी रात में बिताए गए प्रेम के उजले क्षण किसी उज्ज्वल कहानी के समान होते हैं। यह गाथा बिल्कुल निजी संपत्ति होती है। अतः आत्मकथा में इनके बारे में कुछ लिखना अनावश्यक है।

प्रश्न 6.चाँदनी रात की सुंदरता को कवि ने किन-किन रूपों में देखा है?
उत्तर-
चाँदनी रात की सुंदरता को कवि ने निम्नलिखित रूपों में देखा है

  • आकाश में फैली चाँदनी को पारदर्शी शिलाओं से बने सुधा मंदिर के रूप में, जिससे सब कुछ देखा जा सकता है।
  • सफेद दही के उमड़ते समुद्र के रूप में।
  • ऐसी फ़र्श जिस पर दूध का झाग ही झाग फैला है।
  • आसमान को स्वच्छ निर्मल दर्पण के रूप में।

प्रश्न 7.‘प्यारी राधिका को प्रतिबिंब सो लगत चंद’ – इस पंक्ति का भाव स्पष्ट करते हुए बताएँ कि इसमें कौन-सा अलंकार है?
उत्तर-
कवि ने स्वप्न में अपनी प्रेमिका को आलिंगन में लेने का सुख देखा था। उसने सपना देखा था कि उसकी प्रेमिका उसकी बाहों में है। वे मधुर चाँदनी रात में प्रेम की चुलबुली बातें कर रहे हैं। वे खिलखिला रहे हैं, हँस रहे हैं, मनोविनोद कर रहे हैं। उसकी प्रेमिका के गालों की लाली ऊषाकालीन लालिमा को भी मात देने वाली है।

प्रश्न 8.तीसरे कवित्त के आधार पर बताइए कि कवि ने चाँदनी रात की उज्ज्वलता का वर्णन करने के लिए किन-किन उपमानों का प्रयोग किया है?
उत्तर-
तीसरे कवित्त में कवि ने चाँदनी रात की उज्ज्वलता के वर्णन के लिए कवि ने निम्नलिखित उपमानों का वर्णन किया है

  • स्फटिक शिला
  • सुधा मंदिर
  • उदधि-दधि
  • दही का उमड़ता समुद्र
  • दूध का फेन

प्रश्न 9.पठित कविताओं के आधार पर कवि देव की काव्यगत विशेषताएँ बताइए।
उत्तर-
हम महान, प्रसिद्ध और कर्मठ लोगों की आत्मकथा पढ़ना चाहेंगे।
क्यों—हमारी रुचि अपने-से महान लोगों में होती है। हम सफल लोगों की जीवन-गाथा पढ़कर जानना चाहते हैं कि उन्होंने सफलता कैसे प्राप्त की? वे विपत्तियों से कैसे जूझे? उनके बारे में पढ़कर हमें कुछ सीखने और आगे बढ़ने की प्रेरणा मिलती हैं

शिल्प सौंदर्य
भाषा – कवि देव ने इन कविताओं में मधुर ब्रजभाषा का प्रयोग किया है।
छंद – देव ने कवित्त एवं छंदों का प्रयोग किया है।
गुण – देव की इन कविताओं में माधुर्य गुण है।।
बिंब – श्रव्य एवं दृश्य दोनों ही बिंब साकार हो उठे हैं।
अलंकार – देव ने अपनी कविताओं में अलंकारों का भरपूर प्रयोग किया है, जैसे- अनुप्रास, रूपक, उपमा मानवीकरण आदि।
अनुप्रास – कटि किंकिनि की, पट पीत, हिये हुलसै, पूरति पराग, मदन महीप आदि।
रूपक – मुखचंद, जग-मंदिर
उपमा – तारा-सी तरुनि, उदधि दधि को सो
मानवीकरण – ‘पवन झुलावै केकी-कीर बतरावै … चटकारी दै’-पूरी कविता में।।

रचना और अभिव्यक्ति

प्रश्न 10.आप अपने घर की छत से पूर्णिमा की रात देखिए तथा उसके सौंदर्य को अपनी कलम से शब्दबद्ध कीजिए।
उत्तर-
पूर्णिमा रात्रि में चंद्रमा का सौंदर्य निराला होता है। गोल बड़े थाल से आकार वाला चाँद मधुर, मनोहर शीतल चाँदनी बिखेरता है। जिससे पूर्णिमा की रात का सौंदर्य कई गुना बढ़ जाता है। इस रात में प्रकृति का एक-एक अंग लुभावना प्रतीत होता है। ऐसा लगता है जैसे चाँदनी की सफ़ेद चादर सी फैला दी गई है। आसमान स्वच्छ निर्मल दिखता है। चाँद की उज्ज्वल चमक में कुछ तारे झिलमिलाते हुए प्रतीत होते हैं। ऐसे में चाँदनी रात का सौंदर्य इतना बढ़ चुका होता है कि उसके कारण धरती आकाश और ताल-सरोवर सभी कुछ सुंदर लगते हैं।

अन्य पाठेतर हल प्रश्न

प्रश्न 1.श्रीकृष्ण के शरीर पर कौन-कौन से आभूषण मधुर ध्वनि उत्पन्न कर रहे हैं?
उत्तर-
श्रीकृष्ण के शरीर अर्थात् पैरों में नूपुर और कमर में बँधी करधनी में भी छोटे-छोटे मुँघरू लगे हैं। इन आभूषणों से उसे समय मधुर ध्वनि पैदा होती है, जब श्रीकृष्ण चलते हैं। इन आभूषणों की ध्वनि अत्यंत कर्ण प्रिय और मधुर है।

प्रश्न 2.श्रीकृष्ण का शरीर कैसा है? उसका सौंदर्य किस कारण बढ़ गया है?
उत्तर-
श्रीकृष्ण का शरीर साँवला-सलोना है। उस साँवले शरीर पर उन्होंने पीला वस्त्र धारण कर रखा है। उनके गले में पड़ी वनमाला (वन पुष्पों की माला) उनके हृदय तक लटक रही है। इस पीले वस्त्र और वनमाला के कारण उनका सौंदर्य बढ़ गया है।

प्रश्न 3.श्रीकृष्ण के मुख की तुलना किससे की गई है और क्यों ?
उत्तर-
श्रीकृष्ण का मुख चंद्रमा के समान सुंदर है। उनके मुख की तुलना चंद्रमा से की गई है। इसका कारण यह है कि जिस पर चाँदनी फैलकर चाँद को अधिक सुंदर बना देती है, उसी प्रकार श्रीकृष्ण के मुखमंडल पर विराजित हँसी (मुसकान) उनके सौंदर्य को बढ़ा देती है।

प्रश्न 4.श्रीकृष्ण की तुलना किससे की गई है और क्यों ?
उत्तर-
श्रीकृष्ण की तुलना जगरूपी मंदिर में जलते दीपक से की गई है। इसका कारण यह है कि जिस तरह मंदिर में जलता दीपक अंधकार को समाप्त कर अपने प्रकाश से आलोकित किए रहता है उसी प्रकार श्रीकृष्ण भी अपने रूप सौंदर्य से संसार को आलोकित किए हुए हैं।

प्रश्न 5.कवि देव अपनी सहायता के लिए किसका आहवान कर रहे हैं?
उत्तर-
कवि देव अपनी सहायता के लिए ब्रजवासियों के मध्य दूल्हे की भाँति पुरुष अर्थात् श्रीकृष्ण से अपनी सहायता करने के लिए आह्वान कर रहे हैं कि श्रीकृष्ण सदैव उनके मददगार बने रहें।


Class-9 Subject-Science Chapter-6 TISSUES.

 EVENTS CONVENT HIGH SCHOOL

07/09/2021                        CLASS-9                  SESSION2021-22
SCIENCE (CHAPTER-6)

TISSUES

______________________________________










Page 69

Question 1. What is a tissue?
Answer: A group of cells that are similar in structure and work together to do a peculiar function is called tissue.

Question 2. What is the utility of tissues in multicellular organisms?
Answer: Tissues provide structural strength, mechanical strength, show division of labour.

Class 9 Science NCERT Textbook – Page 74

Question 1. Name types of simple tissues.
Answer: The types of simple tissues are parenchyma, collenchyma, sclerenchyma and aerenchyma.

Question 2. Where is apical meristem found?
Answer: Apical meristem is found at the tip of root or shoot of the plant.

Question 3. Which tissue makes up the husk of coconut?
Answer: The husk of coconut is made of sclerenchymatous tissue.

Question 4. What are the constituents of phloem?
Answer: Phloem is made up of four types of elements sieve tube, companion cells, phloem fibres and phloem parenchyma.

Class 9 Science NCERT Textbook – Page 78

Question 1. Name the tissue responsible for movement in our body.
Answer: 1. Muscular tissue, 2. Nervous tissue, combination of both the tissues are responsible for movement in our body.

Question 2. What does a neuron look like?
Answer: A neuron consists of a cell body with a nucleus and cytoplasm, from which long thin hair like parts arise. Each neuron has a single long part called the axon, and many small, short branched parts called dendrite. An individual nerve cell is called neuron, it may be up to a metre long.
NCERT Solutions For Class 9 Science Chapter 6 Tissues Intext Questions Page 78 Q2

Question 3. Give three features of cardiac muscles.
Answer: Feature of cardiac muscles
(1) Heart muscles (cardiac muscles) are cylindrical, branched and uninucleated
(2) They are striated muscle fibres.
(3) They are involuntary muscles, cannot be controlled by us.

Question 4. What are the Junctions of areolar tissue?
Answer: Areolar tissue are connective tissues found in animal. It is found between skin and muscles, around blood vessels and nerves and in the bone marrow.
It fills the space inside the organs, supports internal organs and helps in the repair of tissues.

Questions From NCERT Textbook for Class 9 Science

Question 1. Define the term “tissue”.
Answer: Group of cells that are similar in structure and perform same function is called a tissue.

Question 2. How many types of elements together make up the xylem tissue? Name them.
Answer: The xylem is made up of vessels, trachieds, xylem fibres and xylem parenchyma.

Question 3. How are simple tissues different from complex tissues in plants?
Answer: Simple tissues are made up of one type of cells which coordinate to perform a common function.
Complex tissues are made up of more than one type of cells. All these coordinate to perform a common function.

Question 4. Differentiate between parenchyma, collenchyma and sclerenchyma on the basis of their cell wall. 
Answer: Parenchyma: The cells have thin cell walls made up of cellulose. Collenchyma: The cells have cell walls thickened at the comers due to pectin deposition.
Sclerenchyma: Their walls are thickened due to lignin deposition.

Question 5. What are the functions of stomata?
Answer: The outermost layer of the cell is called epidermis and is very porous. These pores are called stomata. These stomata help in transpiration and exchange of gases.

Question 6. Diagrammatically show the difference between the three types of muscle fibres.
Answer: Striated muscles
(1) They are connected to bones (Skeletal muscles).
(2) They are voluntary muscles.
(3) The cells are long, cylindrical with many nucleus and are unbranched.
Smooth muscles
(1) They are found in alimentary canal and lungs.
(2) They are involuntary muscles.
(3) They are spindle in shape and have single nucleus.
Cardiac muscles
(1) They are found in heart.
(2) They are involuntary in action.
(3) They are branched and have one nucleus.
NCERT Solutions For Class 9 Science Chapter 6 Tissues Textbook Questions Q6

Question 7. What is the specific function of the cardiac muscle?
Answer: (1) Cardiac muscles cells are cylindrical, branched and uninucleated.
(2) They are involuntary muscles.
(3) They show rhythmically contraction and relaxation throughout life.
(4) Their rhythmic contraction and relaxation helps in pumping action of heart.

Question 8. Differentiate between striated, unstriated and cardiac muscles on the basis of their structure and location in the body.
Answer:

Question 9. Draw a labelled diagram of neuron.
Answer:

Question 10. Name the following:
(1) Tissue that forms the inner lining of our mouth.
(2) Tissue that connect muscle to bone in humans.
(3) Tissue that trar-carts food in plants.
(4) Tissue that siwea j’ut in our body.
(5) Connective tissue with a fluid matrix.
(6) Tissue present in the brain.
Answer: (1) Squamous epithelium (2) Tendons
(3) Phloem (4) Areolar tissue
(5) Blood (6) Nervous tissue

Question 11. Identify the type of tissue in the following: Skin, bark of tree, bone, lining of kidney tubule, vascular bundle.
Answer: (a) Skin—Striated squamous epithelium
(b) Bark of tree—Cork, protective tissue
(c) Bone—Connective tissue
(d) Lining of kidney tubule—Cuboidal epithelium tisse
(e) Vascular bundle—Conducting tissue

Question 12. Name the regions in which parenchyma tissue is present.
Answer: In the pith of the roots and stems. When it contains chlorophyll, it is called chlorenchyma, found in green leaves. In aquatic plants, parenchyma contains large air cavities and help them to float. Such type of parenchyma is called aerenchyma.

Question 13. What is the role of epidermis in plants?
Answer: Cells of epidermis forms a continuous layer without intercellular spaces. It protects all the parts of plants.

Question 14. How does the cork act as a protective tissue?
Answer: Cork acts as a protective tissue because its cells are dead and compactly arranged without intercellular spaces. They have deposition of suberin on the walls that make them impervious to gases and water.

Question 15. Complete the table:

Answer:

Monday, September 6, 2021

Class 8 SCIENCE Chapter 11 FORCE AND PRESSURE.


EVENTS CONVENT HIGH SCHOOL
06/09/2021          CLASS-8         SESSION2021-22(SLOT-1)
SCIENCE
Chapter-11
 FORCE AND PRESSURE

_______________________________________




 Textbook Questions

Question 1.Give two examples each of the situations in which you push or pull to change the state of motion of objects.
Answer:
(i) Push: We close drawer by pushing.
We move a wooden box by pushing.
(ii) Pull: We draw water from a well by pulling the rope.
A horse pulls a cart.

Question 2.Give two examples of situations in which applied force causes a change in the shape of an object.
Answer:
When we apply force on a rubber band to stretch it and on clay to change its shape.

Question 3.Fill in the blanks in the following statements.
(a) To draw water from a well we have to ______ at the rope.
(b) A charged body ______ an uncharged body towards it.
(c) To move a loaded trolley we have to ______ it.
(d) The north pole of a magnet _______ the north pole of another magnet.
Answer:
(a) pull
(b) attracts
(c) push
(d) repels

Question 4.An archer stretches her bow while taking aim at the target. She then releases the arrow, which begins to move towards the target. Based on this information fill up the gaps in the following statements using the following terms:
muscular, contact, non-contact, gravity, friction, shape, attraction
(a) To stretch the bow, the archer applies a force that causes a change in its ______
(b) The force applied by the archer to stretch the bow is an example of ______ force.
(c) The type of force responsible for a change in the state of motion of the arrow is an example of a ______ force.
(d) While the arrow moves towards its target, the forces acting on it are due to _______ and that due to _____ of air.
Answer:
(a) shape
(b) muscular
(c) contact
(d) gravity, friction

Question 5.In the following situations identify the agent exerting the force and the object on which it acts. State the effect of the force in each case.
(a) Squeezing a piece of lemon between the fingers to extract its juice.
(b) Taking out paste from a toothpaste tube.
(c) A load suspended from a spring while its other end is on a hook fixed to a wall.
(d) An athlete making a high jump to clear the bar at a certain height.
Answer:
(a) Agents are fingers, object is lemon, effect of force changes the shape of lemon.
(b) Agents are fingers of the person squeezing the tube, object is toothpaste tube and effect of the force can be observed as the paste coming out of the tube (change in shape).
(c) Agent is the load suspended, object is the spring and effort can be seen in the form of elongation of spring on suspension of load (change in shape).
(d) Agent is muscles of athlete, object is athlete himself and effect of the force changes the state of motion of the athlete.

Question 6.A blacksmith hammers a hot piece of iron while making a tool. How does the force due to hammering affect the piece of iron?
Answer:
The force due to hammering causes the change in the shape of the iron and iron can be moulded in the shape of the required tool.

Question 7.An inflated balloon was pressed against a wall after it has been rubbed with a piece of synthetic cloth. It was found that the balloon sticks to the wall. What force might be responsible for the attraction between the balloon and the wall?
Answer:
Electrostatic force.

Question 8.Name the forces acting on a plastic bucket containing water held above ground level in your hand. Discuss why the forces acting on the bucket do not bring a change in its state of motion.
Answer:
Forces acting on bucket are as follows:
(i) Muscular force of arms acting upward.
(ii) Force of gravity acting downward.
Both the forces do not bring any change in the state of motion because both of them are acting in equal and opposite directions and thus they cancel each other’s effect.

Question 9.A rocket has been fired upwards to launch a satellite in its orbit. Name the two forces acting on the rocket immediately after leaving the launching pad.
Answer:
The forces that act when a rocket leaves launching pad are as follows:
(i) Gravitational force of the earth (downward)
(ii) Frictional force of air (in opposite direction)

Question 10.When we press the bulb of a dropper with its nozzle kept in water, air in the dropper is seen to escape in the form of bubbles. Once we release the pressure on the bulb, water gets filled in the dropper. The rise of water in the dropper is due to
(a) pressure of water
(b) gravity of the earth
(c) shape of rubber bulb
(d) atmospheric pressure
Answer:
(d) atmospheric pressure