Tuesday, January 25, 2022

CLASS-7 SUBJECT HINDI (FINALS-E) CHAPTER-4 कठपुतली

   EVENTS CONVENT High SCHOOL

25/01/2022      CLASS- 7   SESSION 2021-22
SUBJECT :HINDI

CHAPTER-4

 कठपुतली 

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बहुविकल्पी प्रश्नोत्तर

(क) कठपुतली कविता के रचयिता हैं
(i) मैथलीशरण गुप्त
(ii) भवानी प्रसाद मिश्र
(iii) सुमित्रानंदन पंत
(iv) सुभद्रा कुमारी चौहान

(ख) कठपुतली को किस बात का दुख था?
(i) हरदम हँसने का
(ii) दूसरों के इशारे पर नाचने का
(iii) हरदम खेलने का
(iv) हरदम धागा खींचने का।

(ग) कठपुतली के मन में कौन-सी इच्छा जागी?
(i) मस्ती करने की
(ii) खेलने की
(iii) आज़ाद होने की
(iv) नाचने की

(घ) पहली कठपुतली ने दूसरी कठपुतली से क्या कहा?
(i) स्वतंत्र होने के लिए।
(ii) अपने पैरों पर खड़े होने के लिए।
(iii) बंधन से मुक्त होने के लिए 106
(iv) उपर्युक्त सभी

(ङ) कठपुतलियों को किनसे परेशानी थी?
(i) गुस्से से
(ii) पाँवों से
(iii) धागों से
(iv) उपर्युक्त सभी से

(च) कठपुतली ने अपनी इच्छा प्रकट की|
(i) हर्षपूर्वक
(ii) विनम्रतापूर्वक
(iii) क्रोधपूर्वक
(iv) व्यथापूर्वक

(छ) कठपुतली गुस्से से क्यों उबल पड़ी
(i) वह आजाद होना चाहती थी
(ii) वह खेलना चाहती थी
(iii) वह पराधीनता से परेशान थी
(iv) उपर्युक्त सभी

(ज) “पाँवों को छोड़ देने का’ को अर्थ है
(i) सहारा देना
(ii) स्वतंत्र कर देना
(iii) आश्रयहीन कर देना
(iv) पैरों से सहारा हटा देना

उत्तर
(क) (ii)
(ख) (ii)
(ग) (iii)
(घ) (iv)
(ङ) (iii)
(च) (iii)
(छ) (iii)
(ज) (ii)

अतिलघु उत्तरीय प्रश्न

(क) कठपुतली को धागे में क्यों बाँधा जाता है?
उत्तर-
कठपुतली को धागे में इसलिए बाँधा जाता है जाकि उसे अपनी उँगलियों के इशारों पर नचाया जा सकें।

(ख) कठपुतलियाँ किसका प्रतीक हैं?
उत्तर-
कठपुतलियाँ ‘आम आदमी’ का प्रतीक हैं ताकि वे अपनी मर्जी का जीवन जी सके।

(ग) ‘कठपुतली’ कविता के माध्यम से कवि क्या संदेश देना चाहता है?
उत्तर-
‘कठपुतली’ कविता के माध्यम से कवि संदेश देना चाहता है कि आजादी का हमारे जीवन में महत्त्वपूर्ण स्थान है। पराधीनता व्यक्ति को व्यथित कर देता है। अतः स्वतंत्र होना और उसे बनाए रखना बहुत जरूरी है, भले ही यह कठिन क्यों न हो।

लघु उत्तरीय प्रश्न

(क) कठपुतली को गुस्सा क्यों आता है?
उत्तर-
कठपुतली को गुस्सा इसलिए आता हैं क्योंकि उसे चारों ओर से धागों से बंधन में बाँध कर रखा गया था। वह इसे बंधन से तंग आ गई थी। वह आज़ाद होना चाहती थी। वह अपनी इच्छानुसार जीना चाहती थी।

(ख) पहली कठपुतली की बात दूसरी कठपुतलियों को क्यों अच्छी लगी?
उत्तर-
अवश्य पहली, कठपुतली की बात सुनकर दूसरी कठपुतलियों को अच्छी लगी होगी। परतंत्र रहना किसी को पसंद नहीं। सभी स्वतंत्र यानी आजाद रहना चाहते हैं। सभी अपने-अपने मर्जी से काम करना चाहते हैं। किसी भी कठपुतली को धागे में बंधे रहना और दूसरों की मर्जी से नाचना पसंद नहीं था। यही कारण था कि पहली कठपुतली की बात दूसरी कठपुतलियों को अच्छी लगी होगी।

(ग) आपके विचार से किस कठपुतली ने विद्रोह किया?
उत्तर-
हमारे विचार से स्वतंत्रता के लिए सबसे छोटी कठपुतली ने विरोध किया होगा क्योंकि नई पीढ़ी ही सदैव बदलाव के लिए प्रयास करती है। इसी भावना से प्रेरित होकर उसने अपने बंधनों को तोड़कर स्वावलंबी बनने का प्रयास किया होगा।

CLASS-9 SUBJECT MATHS (FINALS-E) CHAPTER-7 EXERCISE 7.3 TRIANGLES.

 EVENTS CONVENT H.SCHOOL

25/01/2022      CLASS- 9   SESSION 2021-22
SUBJECT :MATHS

CHAPTER-7 (EXERCISE 7.3)

TRIANGLES

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Question 1.∆ABC and ∆DBC are two isosceles triangles on the same base BC and vertices A and D are on the same side of BC (see figure). If AD is extended to intersect BC at P, show that
NCERT Solutions for Class 9 Maths Chapter 7 Triangles Ex 7.3 Q1
(i) ∆ABD ≅ ∆ACD
(ii) ∆ABP ≅ ∆ACP
(iii) AP bisects ∠A as well as ∠D
(iv) AP is the perpendicular bisector of BC.
Solution:

(i) In ∆ABD and ∆ACD, we have
AB = AC [Given]
AD = DA [Common]
BD = CD [Given]
∴ ∆ABD ≅ ∆ACD [By SSS congruency]
∠BAD = ∠CAD [By C.P.C.T.] …(1)

(ii) In ∆ABP and ∆ACP, we have
AB = AC [Given]
∠BAP = ∠CAP [From (1)]
∴ AP = PA [Common]
∴ ∆ABP ≅ ∆ACP [By SAS congruency]

(iii) Since, ∆ABP ≅ ∆ACP
⇒ ∠BAP = ∠CAP [By C.P.C.T.]
∴ AP is the bisector of ∠A.
Again, in ∆BDP and ∆CDP,
we have BD = CD [Given]
DP = PD [Common]
BP = CP [ ∵ ∆ABP ≅ ∆ACP]
⇒ A BDP = ACDP [By SSS congruency]
∴ ∠BDP = ∠CDP [By C.P.C.T.]
⇒ DP (or AP) is the bisector of ∠BDC
∴ AP is the bisector of ∠A as well as ∠D.

(iv) As, ∆ABP ≅ ∆ACP
⇒ ∠APS = ∠APC, BP = CP [By C.P.C.T.]
But ∠APB + ∠APC = 180° [Linear Pair]
∴ ∠APB = ∠APC = 90°
⇒ AP ⊥ BC, also BP = CP
Hence, AP is the perpendicular bisector of BC.



Question 2. AD is an altitude of an isosceles triangle ABC in which AB = AC. Show that

(i) AD bisects BC
(ii) AD bisects ∠A
Solution:

(i) In right ∆ABD and ∆ACD, we have
AB =AC [Given]
NCERT Solutions for Class 9 Maths Chapter 7 Triangles Ex 7.3 Q2
∠ADB = ∠ADC [Each 90°]
AD = DA [Common]
∴ ∆ABD ≅ ∆ACD [By RHS congruency]
So, BD = CD [By C.P.C.T.]
⇒ D is the mid-point of BC or AD bisects BC.

(ii) Since, ∆ABD ≅ ∆ACD,
⇒ ∠BAD = ∠CAD [By C.P.C.T.]
So, AD bisects ∠A



Question 3.Two sides AB and BC and median AM of one triangle ABC are respectively equal to sides PQ and OR and median PN of ∆PQR (see figure). Show that
(i) ∆ABC ≅ ∆PQR
(ii) ∆ABM ≅ ∆PQN

NCERT Solutions for Class 9 Maths Chapter 7 Triangles Ex 7.3 Q3
Solution:
In ∆ABC, AM is the median.
∴BM = 12 BC ……(1)
In ∆PQR, PN is the median.
∴ QN = 12QR …(2)
And BC = QR [Given]
⇒ 12BC = 12QR
⇒ BM = QN …(3) [From (1) and (2)]

(i) In ∆ABM and ∆PQN, we have
AB = PQ , [Given]
AM = PN [Given]
BM = QN [From (3)]
∴ ∆ABM ≅ ∆PQN [By SSS congruency]

(ii) Since ∆ABM ≅ ∆PQN
⇒ ∠B = ∠Q …(4) [By C.P.C.T.]
Now, in ∆ABC and ∆PQR, we have
∠B = ∠Q [From (4)]
AB = PQ [Given]
BC = QR [Given]
∴ ∆ABC ≅ ∆PQR [By SAS congruency]



Question 4.BE and CF are two equal altitudes of a triangle ABC. Using RHS congruence rule, prove that the triangle ABC is isosceles.
Solution:

Since BE ⊥ AC [Given]
NCERT Solutions for Class 9 Maths Chapter 7 Triangles Ex 7.3 Q4
∴ BEC is a right triangle such that ∠BEC = 90°
Similarly, ∠CFB = 90°
Now, in right ∆BEC and ∆CFB, we have
BE = CF [Given]
BC = CB [Common hypotenuse]
∠BEC = ∠CFB [Each 90°]
∴ ∆BEC ≅ ∆CFB [By RHS congruency]
So, ∠BCE = ∠CBF [By C.P.C.T.]
or ∠BCA = ∠CBA
Now, in ∆ABC, ∠BCA = ∠CBA
⇒ AB = AC [Sides opposite to equal angles of a ∆ are equal]
∴ ABC is an isosceles triangle.

CLASS-8 SUBJECT MATHS (FINALS.E) CHAPTER-11 (EXERCISE11.3) MENSURATION

  EVENTS CONVENT HIGH SCHOOL

25/01/2022      CLASS- 8   SESSION 2021-22
SUBJECT :MATHS

CHAPTER-11 (EXERCISE 11.3)

MENSURATION

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 Question 1.There are two cuboidal boxes as shown in the figure. Which box requires the lesser amount of material to make?

NCERT Solutions for Class 8 Maths Chapter 11 Mensuration Ex 11.3 Q1
Solution:
(a) Volume of the cuboid = l × b × h = 60 × 40 × 50 = 120000 cm3
(b) Volume of cube = (Side)3 = (50)3 = 50 × 50 × 50 = 125000 cm3
Cuboidal box (a) requires lesser amount of material.

Question 2.A suitcase with measures 80 cm × 48 cm × 24 cm is to be covered with a tarpaulin cloth. How many metres of tarpaulin of width 96 cm is required to cover 100 such suitcases?
Solution:

Measurement of the suitcase = 80 cm × 48 cm × 24 cm
l = 80 cm, b = 48 cm and h = 24 cm
Total surface area of the suitcase = 2[lb + bh + hl]
= 2 [80 × 48 + 48 × 24 + 24 × 80]
= 2 [3840 + 1152 + 1920]
= 2 × 6912
= 13824 cm2
Area of tarpaulin = length × breadth = l × 96 = 96l cm2
Area of tarpaulin = Area of 100 suitcase
96l = 100 × 13824
l = 100 × 144 = 14400 cm = 144 m
Hence, the required length of the cloth = 144 m.

Question 3.Find the side of a cube whose surface area is 600 cm2?
Solution:

Total surface area of a cube = 6l2
6l2 = 600
l2 = 100
l = √100 = 10 cm
Hence, the required length of side = 10 cm.

Question 4.Rukhsar painted the outside of the cabinet of measure 1 m × 2 m × 1.5 m. How much surface area did she cover if she painted all except the bottom of the cabinet?
NCERT Solutions for Class 8 Maths Chapter 11 Mensuration Ex 11.3 Q4
Solution:
l = 2 m, b = 1.5 m, h = 1 m
Area of the surface to be painted = Total surface area of box – Area of base of box
= 2 [lb + bh + hl] – lb
= 2[2 × 1.5 + 1.5 × 1 + 1 × 2] – 2 × 1
= 2[3 + 1.5 + 2] – 2
= 2[6.5] – 2
= 13 – 2
= 11 m2
Hence, the required area = 11 m2.

Question 5.Daniel is painting the walls and ceiling of a cuboidal hall with length, breadth and height of 15 m, 10 m and 7 m respectively. From each can of paint 100 m2 of the area is painted. How many cans of paint will she need to paint the room?
Solution:

Surface area of a cuboidal hall without bottom = Total surface area – Area of base
= 2 [lb + bh + hl] – lb
= 2 [15 × 10 + 10 × 7 + 7 × 15] – 15 × 10
= 2[150 + 70 + 105] – 150
= 2 [325] – 150
= 650 – 150
= 500 m2
Area of the paint in one can = 100 m2
Number of cans required = 500100 = 5 cans.