Tuesday, February 8, 2022

CLASS-6 SUBJECT HINDI CHAPTER-13 मैं सबसे छोटी होऊं,

 EVENTS CONVENT HIGH SCHOOL

08/02/2022      CLASS- 6  SESSION 2021-22
SUBJECT : HINDI 
CHAPTER-13
 
मैं सबसे छोटी होऊं,

______________________________________



बहुविकल्पी प्रश्नोत्तर

(क) “मैं सबसे छोटी होऊँ’ कविता किसके द्वारा लिखी गई है?
(i) भगवत शरण उपाध्याय
(ii) गुणाकर मुले
(iii) विष्णु प्रभाकर
(iv) सुमित्रानंदन पंत

(ख) सबसे छोटी होने की कामना क्यों की गई है?
(i) अपनी जिम्मेदारियाँ न सँभालने के लिए।
(ii) सदा माँ के साथ रहने के लिए
(iii) डर से बचने के लिए
(iv) सदा सुरक्षित रहने के लिए।

(ग) बच्ची किसके साथ रहने के लिए बड़ी नहीं होना चाहती?
(i) माँ
(ii) पिता
(iii) दादा-दादी
(iv) दोस्त

(घ) माँ के आँचल की छाया में बच्ची कैसा महसूस करती है?
(i) निर्भय
(ii) उदास
(iii) भयभीत
(iv) इनमें कोई नहीं

(ङ) बड़ी बनने का क्या नुकसान है?
(i) बड़ी बनने से माँ सदा साथ नहीं रहती
(ii) बड़ी होने पर कोई खिलौना नहीं देता
(iii) बड़ी होने पर कोई जन्म दिन नहीं मानता
(iv) बड़ी होने पर शादी कर दी जाती है।

उत्तर-
(क) (iv)
(ख) (ii)
(ग) (i)
(घ) (i)
(ङ) (i)

अतिलघु उत्तरीय प्रश्न

प्रश्न 1.बालिका क्या नहीं छोड़ना चाहती?
उत्तर-
बालिका माँ का आँचल नहीं छोड़ना चाहती है।

प्रश्न 2.कविता में बच्ची छोटी क्यों बनी रहना चाहती है?
उत्तर-
कविता में बच्ची सबसे छोटी बनी रहने की कामना इसलिए करती है ताकि उसे हमेशा माँ का साथ और माँ का प्यार मिलता रहे।

प्रश्न 3.कविता में ‘ऐसी बड़ी न होऊँ मैं’ क्यों कहा गया है?
उत्तर-
ऐसा इसलिए कहा गया है क्योंकि बड़ी बनकर वह माँ का प्यार नहीं खोना चाहती। ऐसे बड़े बनने से क्या लाभ जिसमें माँ अपने हाथों न खिलाए न नहला कर तैयार करे।

प्रश्न 4.माँ बच्चों को किस प्रकार छलती है?
उत्तर-
माँ जब बच्ची को बड़ी बना देती है तब उसका साथ छोड़कर अपने कामों में लग जाती है और कभी-कभी वह बच्चों को खिलौने हाथ में पकड़ाकर अपने काम में लग जाती है। उसके साथ समय नहीं देती है। इस प्रकार माँ बच्चों को छलती है।

दीर्घ उत्तरीय प्रश्न

प्रश्न 1.बचपन सुहाना क्यों होता है?
उत्तर-
बचपन में माँ का प्यार और सान्निध्य मिलता है। सारी चिंताएँ माँ पर छोड़कर बच्चे मस्ती में रहा करते हैं। छोटी होकर ही माँ का हाथ पकड़ कर उनके साथ घूमते हैं। माँ के हाथ से खाना, मुँह धुलवाना, धूल पोंछवाना, छोटी होते हुए संभव होता है। माँ का आँचल पकड़ कर बच्चे घूमा करते हैं, माँ की गोदी में सोते हैं। बच्चों को सुखद परियों की कथा सुनने का मौका मिलता है। माँ बच्चों का हाथ कभी नहीं छोड़ती। इसलिए बचपन सुहाना होता है।

प्रश्न 2.बड़े होने पर हम कैसे माँ से अलग हो जाते हैं?
उत्तर-
बड़ा बनाकर माँ बच्चे को अपने से अलग करने लगती हैं क्योंकि बड़ा होने पर माँ दिन-रात हमारे साथ नहीं रह पाती है। वह पहले हमें खिलौने देकर अपने आप खेलने के लिए छोड़ देती है। फिर वह हमें विद्यालय भेजती है। विद्यालय में नए-नए मित्र बनते हैं। बच्चों पर ज़िम्मेदारी डाल दी जाती है। पढ़ाई की, परीक्षा की, गृहकार्य की, खेलकूद की इत्यादि। इस प्रकार हम धीरे-धीरे माँ से अलग हो जाते हैं।

CLASS-6 SUBJECT ENGLISH CHAPTER-7 GETTING TO KNOW PLANTS

 EVENTS CONVENT HIGH SCHOOL

08/02/2022      CLASS- 6  SESSION 2021-22
SUBJECT : SCIENCE
CHAPTER-7
 GETTING TO KNOW PLANTS.

______________________________________


 Question 1.Match the following items given in Column A with that in Column B:

Column AColumn B
(a) CreeperNeed support to stand up.
(b) HerbGreen and tender stem.
(c) ShrubHard but thin stem.
(d) TreeHard and thick stem.
(e)  RootAbsorption of mineral and water.
(h)  StemTransport food, water and mineral.
(g)  LeafManufacture food.
(h)  FlowerReproduction.

Question 2.Fill in the blanks with appropriate words:

  1. Water Havels up the stem through …………. inside the stem.
  2. Thick vein in the centre of leaf is called ………….. .
  3. Design made by ……………. in a leaf is called venation.
  4. Leaves Bicchu (Meltles) give you …………. on touching.
  5. Leaves have ……………. shapes, sizes, edges, tips, etc.
Answers:-
  1. narrow tubes
  2. midrib
  3. veins
  4. rashes and itching
  5. different

Question 3.State whether the statements given below are True or False:

  1. Herbs are usually short and sometimes do not have branches.
  2. In shrubs, branches arise from the base of the stem.
  3. In trees, branches arise from the upper part of stem.
  4. Stem absorbs water and minerals from the soil.
  5. Roots hold the plant firmly in the soil.
Answers:
  1. True
  2. True
  3. True
  4. False
  5. True

Question 4.Choose the correct option in the following questions:

(i) Which is an example of a shrub?
(a) Spinach
(b) Mango tree
(c) Tomato plant
(d) Lemon
Answer:
(d) Spinach and tomato are herbs while mango is a tree. So lemon is a shrub.

(ii) Which of the following type of plants has thick, hard and woody stem?
(a) Tree
(b) Shrub
(c) Herb
(d) All of these
Answer:
(a) Herb has a soft stem while shrubs have thin stem.

(iii) Which is not a part of a leaf?
(a) Petiole
(b) Lamina
(c) Veins
(d) Nodes
Answer:
(d) Nodes are found on stem.

(iv) parallel venation is not found in
(a) sugarcane
(b) peepal
(c) maize
(d) wheat
Answer:
(b) In peepal, reticulate venation.

(v) Which one of the following is a function of leaves?
(a) Photosynthesis
(b) Transpiration
(c) Both (a) and (b)
(d) Support fruits
Answer:
(c) Leaves perform both functions.

VERY SHORT ANSWER TYPE QUESTIONS

1. List few plants found around your house.
Ans:  Mango, neem, grass, chilli, palak and banyan tree.

2. Are all the plants same in size?
Ans: No, all plants are of different sizes.

3. What are the major parts of plants?
Ans: Stem, root, leaves and flowers.

4. How many kinds of plants are there?
Ans: There are three kinds of plants:
(i) Herbs
(ii) Shrubs
(iii) Trees

5. Name two plants that belong to herbs.
Ans:
(i) Tomato
(ii) Potato

SHORT ANSWER TYPE QUESTIONS
1. What are weeds?
Ans: The unwanted plants that grow in the fields with the main crops or in their surroundings are called weeds. Weeds are the plants which are not grown by the farmers. For example, grass.

2. Classify plants and give an example of each.
Ans: On the basis of various characteristics most of the plants can be classified into three categories:
(i) Herbs, e.g. tomato
(ii) Shrubs, e.g. lemon
(iii) Trees, e.g. mango

3. What are herbs? Give two examples.
Ans: The plants with green and tender stems are called herbs. They are usually short and may have no or less branches. For example, tomato, potato.

4. What are shrubs? Give two examples.
Ans: The plants which have a hard but not a very thick stem are called shrubs. Such plants have the stem branching out near the base. For example, lemon, rose plants.

DRAW A DIAGRAM OF 




Saturday, February 5, 2022

CLASS-6 SUBJECT SOCIAL SCIENCE (HISTORY) CHAPTER-7 ASHOKA THE EMPEROR , WHO GAVE UP WAR.

 EVENTS CONVENT HIGH SCHOOL

05/02/2022      CLASS- 6  SESSION 2021-22
SUBJECT : (SOCIAL SCIENCE) HISTORY
CHAPTER-7
 ASHOKA THE EMPEROR , WHO GAVE UP WAR.

______________________________________


1. Complete the following sentences:

  1. Officials collected…….. from the area under the direct control of the ruler.
  2. Royal princes often went to the provinces as………….
  3. The Mauryan rulers tried to control…….. and……….. which were important for transport.
  4. People in forested regions provided the Mauryan officials with…………

Ans: 

  1. taxes
  2. governors
  3. roads, rivers
  4. elephants, timber, honey, and wax.

2. State whether true or false:

  1. Ujjain was the gateway to the north-west. (False)
  2. Chandragupta’s ideas were written down in the Arthashastra. (True)
  3. Kalinga was the ancient name of Bengal(False)
  4. Most Ashokan inscriptions are in the Brahmi script. (True)

3.VERY SHORT ANSWER TYPE QUESTIONS

1. Who was Chanakya?
Ans:  Chanakya (or Kautilya) was a wise man who served Chandragupta Maurya.

2. Who lived in the Mauryan cities?
Ans: Merchants, officials, and craftspersons lived in Mauryan cities.

3. Giue one point of difference between empires and kingdoms.
Ans:  Empires need more resources than kingdoms do as they are larger,

4. Give one point of information given by the Arthashastra
Ans:  The Arthashastra tells that the northwest of the Mauryan empire was important for blankets, and south for stones,

 4.SHORT ANSWER TYPE QUESTIONS

1.What change came upon Ashoka after the Kalinga war?[V. Imp.]
Ans: Ashoka saw that there was a lot of violence in the war and many people were killed. So he decided he would not fight any more wars,

2.What was the purpose of Ashoka’s ‘dhamma’?       [V. Imp.]
Ans:  Ashoka wished to instruct his subjects, for which he introduced his ‘dhamma’.

3. Name some countries where Ashoka spread his ‘dhamma’.
Ans: Ashoka’s ‘dhamma’ reached Syria, Egypt, Greece and Sri Lanka among other sounds.          ,

4. Where has the Rampurwa Bull been placed now?
Ans:  The Rampurwa Bull is now In the Rashtrapati Bhavan.                    •